Časopis pro ty, kteří chtějí porozumět světu kolem sebe.
Časopis s obsahem recenzovaným odborníky.

PIXOVÁ, M.(2011): Mapa odvrácené tváře Prahy a její využití ve výuce zeměpisu I. Geografické rozhledy, 21(2), 16–17.

Stáhnout článek

Abstrakt: Jedním z problémů českých měst je nízké zapojení obyvatel do rozhodování o prostředí v okolí jejich bydliště. Nejpalčivěji se tento problém projevuje ve větších městech, ve kterých se obyvatelé cítí více anonymní a s místem svého bydliště méně provázaní. Ve větších městech se také stává, že účast veřejnosti na rozhodování není místními politiky a úředníky příliš usnadňována. V rozhodování o podobě měst je pak často ustupováno zájmům developerů, usilujících realizovat tam své investiční záměry. Následkem takového jednání jsou pak rychlé proměny městského prostředí, které si místní obyvatelé často neumějí správně vyložit. S aktuální problematikou města a městského života přitom nebýváme dostatečně seznámeni ani ve školní výuce. Tato látka bývá do výuky zařazována jen zřídka a nevyskytuje se ani v učebnicích zeměpisu. Učitelé proto musí improvizovat a využívat jiné zdroje. Cílem 1. dílu tohoto článku je proto seznámit učitele zeměpisu s internetovou mapou Praguewatch.cz, kterou vytváří stejnojmenná nezisková organizace s cílem zvýšit schopnost obyvatel kriticky chápat městské proměny a aktivně se podílet na ovlivňování podoby města. Obsahem 2. dílu článku pak bude podrobnější seznámení s možnostmi, jak portál ve výuce využít.

Abstract (EN): Praguewatch – A Map of Prague‘s Other Side and Its Application in Geographical Education. Czech citizens fail to adequately participate in political decisions concerning their cities. Changes to contemporary urban environments happen quickly and, due in part to the absence of urban issues and critical approaches in geographical education, people are not able to make sense of these changes. This paper introduces Praguewatch.cz, an internet map that seeks to increase people’s ability to critically understand urban changes and to actively participate in influencing them.