Časopis pro ty, kteří chtějí porozumět světu kolem sebe.
Časopis s obsahem recenzovaným odborníky.

PODRACKÝ, D. (2008): 180 let výstavby železnice v Praze. Geografické rozhledy, 18(1), 24–25.

Stáhnout článek

Abstrakt: Psal se rok 1828, když začala stavba prvního pražského nádraží, které bylo umístěno pod Bruskou (též Píseckou) bránu, přibližně v místech dnešního nádraží Praha–Dejvice. Bylo postaveno na koněspřežní dráze (po dráze z Budějovic do Lince jako druhé v Čechách), která vedla z Brusky přes Hostivice, Jeneč a Unhošť do stanice Vejhybka (dnešní Kladno). Později byla prodloužena do Lán k polesí Píně a sloužila ke svozu dříví a kamene do Prahy. Původní záměr prodloužit trať do Plzně nebyl nikdy uskutečněn. Železnice s parním provozem vstoupila na území Prahy 20. srpna 1845, kdy vjel do nádraží Praha, dnešního Masarykova nádraží, slavnostně vyzdobený vlak tažený dvěma parovozy – Prahou a Holomúcí.